Beszl zen
Napsi 2008.10.26. 17:03
Majdnem manga, csak.........az si tanokat adja t kpregnyes formban ( n lttam egy ilyet de itt nem nagyok az emberkk szemei......)
Amita a kzpkori kereskedelmi utakon megrkeztek az els hrek a keleti birodalmakrl, a nyugati embert mindig is lenygzte ez a tvoli, misztikusnak tn vilg. A kezdeti felletes rdekldst aztn nhny igazi fanatikus emelte komolyabb szintre( tbb magyar is).
Lefordtottak tbb klasszikus mvet, pldul a Tao Te King-et vagy ms buddhista szvegeket.
A modern ember itt szembeslt elszr ezzel a szmunkra teljesen j vilgszemllettel.
A 20. szzadban megkezddtt a keleti tanok msodik korszaka. Ekkor mr az ember vallst nem az hatrozza meg, hogy hova szletett, ezrt az emberek knnyebben fordultak egy j valls fel. A modern, tudomnyos szemllet vilgban mr nincs helye vallsnak, viszont a kezdeti optimizmus utn most egyre inkbb gy tnik, hogy a nagy krdsekre a tudomny sem fog abszolt vlaszt adni .Ilyen helyzetben a tanok jra erre kapnak, a knyvesboltok polcai megtelnek az asztrolgiai, trrendezsi, szmmisztikai s keleti filozfival foglalkoz knyvekkel. A zen alapveten elutastja a szveges tantst, s a tantvny szemlyes tapasztalatait hangslyozza, mgis nhny rvid kis zen szveg segthet taln a legjobban a nyugati embernek abban, hogy kzelebb jusson ehhez a rejtlyesnek tn tantshoz.
A zen szvegek kpregny formban is megjelentek, s gy megtudta az ember, hogy a kpregny nem csak zenekarokrl, htkznapi dolgokrl, hanem vallsrl is szlhatnak. ( A Buddha manga is ugyebr kpregny formban rdott 1972 s 1983 kztt.)
n is , s gondolom ti is szvesebben ismerkedtek meg ezzel a tantssal, ha nem csak egy hosszan foly szveget, hanem aranyos rajzokat is lttok.
A szerz, Tsai Chih Chung az egyik legismertebb keleti karikaturista. Tajvan szigetn szletett , els kpsorait tizenht vesen ksztette. Nevt a klasszikus keleti irodalmat s filozfit kpregnybe tltet sorozatai tettk ismertt, ezek egyik jeles kpviselje a Beszl zen ktet. Nhny kivtellel egy-egy oldalban mond el egy rvid trtnetet , amint lland figurja, egy szerzetestanonc ksr. A trtnet vgn megprblja rvezetni az olvast, a trtnet megrtsre. Az oldalak szln a trtnet eredeti nyelven is szerepel, ez a knaiul tudk , vagy tanulk szmra fontos.
A zen buddhizmus kt fajtja japnul a szt, s a rindzai zen.
A szt zenben a megvilgosodst hossz folyamatknt kpzelik el, a htkznapi meglsek tudatos meglst hangslyozzk. A szt zen kvetje szmra a gyakorls mr maga a megvilgosods.
Ezzel szemben a rindzai zen a hirtelen megvilgosodst( szatorit ) lltja a kzppontba: ez egyetlen pillanatba srtett lmny , a feleszmls sokszor egy teljesen htkznapi dolog rvn ugrik be , pl. egy kertsnek csapd kavics zajra. A rindzai zen a tantvny feleszmlst kanokkal prblja elhozni. A kan legtbbszr ltszlag rtelmetlen krds , pl. „Hogy szl a tenyr, ha tapsol?” , a mester akkor sem fogadja el a logikusnak tn vlaszokat.
Nagyon nehz a kan lnyegt megfogalmazni. Arra prbja rvezetni a tantvnyt, hogy szabaduljon meg az analitikus vlaszkeress mdszertl, ezrt olyan feladvny el lltja , amit gy nem oldhat meg.
A gyakorlnak teljes egszben a lnyv kell tennie a kant, a kannal kell kelnie s fekdnie , mg a megolds egyszer csak ott ll eltte, teljesen nyilvnvalan. Ez a vlasz persze a kls szemllnek teljesen rtelmetlennek tnik, de erre kell a mester, aki felismeri s igazolja a tantvny lelki teljestmnyt.
A legtbb zen tantrtnet ilyen kan , vagy egy kanhoz kapcsoldik , de emellett sokkal bvebb gyjtemnybl is vlogatnak . A ktet trtnetein is ez a soksznsg tkrzdik.
Van ebben tanmese, aminek rtelme elsre nyilvnval(nak tnik) . Msok zavarosabbnak ltszanak , s az olvast ksr szerzetesfigura sem old fel mindig minden krdst, de ne adjuk fel az els prblkozs utn, knnyen fedezhetnk fel j jelentst egy olyan trtnetben is, amit mr huszadszorra olvasunk. Tsai rajzaiban a szereplk megvalstsa kzelebb ll az eurpai kpregnyekbl ismert karikaturisztikus figurkhoz, pl. a jl ismert belga s francia sorozatokhoz. Mgis feltnnek az ismers s jellegzetes elemek, mint az izzadtsgcseppek a szereplk feje krl, vagy a meglepett emberek ltvnyos hanyatt esse.:) Viszont a szemlletmd teljesen keleti.
Tsai stlusa kivlan adja vissza az eredeti trtnetek sokszor gnyos , ironikus jellegt.
Ja s mg valami.:)
A szatori nem termszetfeletti lmny, hanem ppensggel a tudat legtermszetesebb llapota. Brki megtapasztalhatja, s kpzeljtek valamennyien apr megvilgosodsok sorozatt ljk meg letnk sorn , csak a legtbben szre sem vesszk.
A buddhizmus clja,(mint a legtbb valls) az emberek szenvedsnek cskkentse. Ha a knyvet elolvasva elgondolkodsz bizonyos dolgokon s kicsit jobban rzed magad, a m mr elrte cljt.:D

Itt egy kis zelt:
Egy szerzetes egyszer azt krdezte Nan-csan husangtl:
- Van – e olyna tants, amit mg sohasem hirdettek a npnek?
Nan-csan azt felelte, hogy van.
A szerzetes krdsre , hogy mi lenne az, gy vlaszolt:
-Nincsen elme, nincsen Buddha, nincs semmi se.
Kommentr: Nan-csan mindent sszevont egyetlen krdsbe, s minden kincst eltkozolta, csppet sem jtt zavarba.
Na s ilyen a kan:
Csao-csou megkrdezte Nan-csant:
-Mi az t?
-A kznapi let maga az t- felelte Nan-csan.
-Ht ha megprblnm megkeresni?-krdezte Csao-Csou.
-Mihelyt keresed, mr el is vesztetted-mondta Nan-csan.
Csao-Csou tovbb krdezett:
-Honnan tudom, hogy melyik az t, ha nem keresem.
-Az t nem tuds, vagy nemtuds dolga. A tuds nltats, a nemtuds zrzavar. Ha csakugyan elrtl az igazi tra ,akkor hatalmasnak s hatrtalannak fogod tallni, nagy fekete lyuknak. Hogy lehetne annak helyessgt vagy helytelensgt mrlegre tenni?-krdezte Nan-csan.
Csao-Csou ezek hallatra hirtelen megvilgosodott.
Kommentr:
Csao-Csou krdseire, Nan-csan sztfoszlott, vlasza semmit sem rt. S br Csao-Csou eljutott a megvilgosodshoz, mg 30 esztendeig kellett tovbb mlylnie benne , hogy a teljessget elrje.
Tavasszal virg, sszel hold,
Szell nyron, tlen fagy:
Elmd, ha hvsg nem kti.
|