Valls : Sintoizmus, buddhizmus |
Sintoizmus, buddhizmus
Napsi 2008.10.16. 20:59
Japnban a sintoizmus s a buddhizmus a kt legelterjedtebb valls. A lakossg kevesebb, mint fl szzalka valljamagt keresztnynek, a msvallsokhoz tartoz japnok szma ltalban ezrekben mrhetõ. Szmunkra szokatlan mdon az elõbb emltett kt valls jl megfr egymssal, az emberek tlnyom tbbsge mindkettõt magnak vallja. Errõl - s sokminden msrl Hajime Hirooka, Kiot egyik leghresebb idegenvezetõje meslt. Kommentr s mdosts nlkl kvetkezzenek az õ szavai:
- Ha megkrdezel egy japn embert arrl, hogy õ buddhista-e, azt tapasztalod, hogy a vlaszad nem lesz biztos a dolgban. Az letben sintistk vagyunk, s csak hallunkkal vlunk buddhistkk. Eskvõi szertartsunk sint szerzetes elõtt zajlik. Az jszltteket sint szerezeteshez visszk, jvkor sint szentlyt ltogatunk meg. Minden sint szently ms s ms feladatot lt el: van, amelyik j zletmenetet biztost, van, amelyik segt j trsat tallnunk, van, amelyik a bõsges gyermekldsrl gondoskodik; van, amelyik betegsgtõl vd - egyszval rengeteg fle sint szently ltezik, mind ms "feladattal". Hallunk utn azonban a szertartst mr buddhista szerzetes vgzi. A buddhista papok fõ feladata a halottakkal val trõds. A szertartsok azonban nem a templomban zajlanak, hanem az otthonunkban. Minden hagyomnyos japn otthonnak sajt oltra van. Ez az oltr valaha nagymretû volt, manapsg mr sokkal kisebbel is berjk. Ezeknl az oltroknl magunk is elvgezhetnk bizonyos szertartsokat.
A templomok gyakran nem is nyilvnos helyek, inkbb a szerzetesek otthonaknt szolglnak. Sok japn soha letben nem megy el a templomba. Elõfordul, hogy egy csaldtag elvesztsekor nem is tudjk, melyik templomhoz is tartoznak valjban. Ilyenkor is a szerzetes jn hzhoz s elvgzi a szertartst. Ez a hagyomnyos japn buddhista templomokra igaz. A kioti Higashi honganji templomhoz mintegy tzezer msik templom tartozik. Ez termszetesen nem jelenti az sszes japn templomot. Az orszgban sok ms, ehhez hasonl nagysg fõtemplom tallhat.
Maga a buddhizmus Indibl szrmazik. Az indiai buddhizmus eredeti formjban nem rt el Japnba. Az eredeti indiai buddhizmus ma mr Indiban sem lelhetõ fel, mindssze Tjfldn, Sr Lankn s nhny ms orszgban tallhat meg nyomokban. Az eredeti buddhista tanok meglehetõsen egyszerûek. A knaiak voltak azok, akik tovbbfejlesztettk, s ez a tovbbfejlesztett buddhizmus rkezett meg Japnba. Egyes tantsok taln mr Knban sem lnek, de megtallhatak a japn buddhizmusban. A buddhizmus Japnban kezdetben a felsõbb osztlyok vallsa volt, s mintegy nyolcszz ve terjedt el a npessg szlesebb kreiben. Mivel a knai buddhizmus meglehetõsen magas filozfiai tartalommal brt, sok japn szerzetes prblta kzrthetõbb, praktikusabb, gyakorlatiasabb tenni. A Higashi Honganji templomot pldul egy Sinran nven ismert szerzetes alaptotta. Õ az egyik legradiklisabb szerzetes volt. Azt tantotta, hogy Amida Buddha nem szab feltteleket, hanem mindenkit egyformn a paradicsomba juttat halla utn. Meg volt gyõzõdve arrl, hogy elveszti a munkjt, ugyanis a papokra nincs szksge az embereknek. Õ volt az elsõ buddhista pap, aki megnõslt. Ma mr szmtalan csaldos buddhista szerzetes l Japnszerte. Sinran leszrmazottai egybknt a mai napig e templomban szolglnak - immr 25 nemzedk ta.
Kezdetben e tanok nem voltak tl npszerûek. Sinrant mg Kiotbl is kitiltottk. Õ erre a rizstermesztõk kztt kezdte el hirdetni tanait. Mintegy tszz ve ez a valls mr igen erõss vlt. Mikor a keresztny portuglok megjelentek a japn partoknl, a tbbi orszggal ellenttben nlunk nem tudott gykeret verni. Mikor a hittrtõk megjelentek Japnban, sokakat elriasztott az, hogy ellenttben korbbi vallsukkal a keresztnyek istene felttelekhez kti a paradicsomba jutst.
A templom jelenlegi fõpapja s a csszr unokatestvrek. Ngyszz vvel ezelõtt a templomtl nem messze plt egy msik is, melyet ma ugyanaz a csald vezet, mint ezt. A msik templom neve is igen hasonl a Higahsi Honganjihoz: Nishi Honganjinak hvjk. A Nishi Honganjihoz tovbbi tzezer kisebb templom tartozik. Japnban sszesen mintegy hetven ezekhez hasonl fõtemplom tallhat. Ngyszz vvel ezelõtt az akkori sgun azrt alaptotta meg a msik, "konkurrens" templomot, mert gy kvnta elkerlni, hogy a templom tlsgosan nagy befolysra tegyen szert. A kt templom tantsai kztt nincs semmi klnbsg, a sztvlsnak kizrlag politikai okai voltak.
Japnban az elhunytakat hamvasztjk. Gyakran ltni a templomokban szerzeteseket, akik az apr fadobozokat viszik a kezkben. Nhnyan ugyanis a hamvak egy rszt egy kis fadobozkban elhozzk a templomba, ahol egy szobor vagy nagy kõ al helyezik õket. Itt a templomban sokezer ember hamvai keverednek a kzponti szobor alatti regben. A buddhista temetõkben egy srkõ egy egsz csaldhoz tartozik, az alatta nyugv csaldtagok nevt a falcek feliratai rktik meg.
Kiotban ksztik a vallsi kegytrgyak tlnyom tbbsgt. Ezt a munkt ltalban nõk vgzik, akik gy alacsony brrt ugyan, m mgis rendszeres munkhoz jutnak. Ezek az asszonyok fstlõket, legyezõket ksztenek s egyb, kzi munkt ignylõ munkt vgeznek. A munka minõsgt megõrzendõ nem teljestmny utn kapjk a fizetsket, hanem havi fix brrt dolgoznak. Tovbbi rdekessg, hogy e fizets veken t nõ, m egy bizonyos idõ elteltvel jra cskkenni kezd. Egyes kioti utckban vszzadok ta ugyanazok a kereskedõcsaldok lnek s ruljk portkikat. Sok utcban tûzll pleteket tallunk, ahol a kereskedõk a gyakori tûzvszek elõl vdtk rtkes trgyaikat.
A legyezõket gyakran a boltok hts rszben lvõ mûhelyben ksztik, kizrlag kzimunkval. A legyezõk ra igen vltozatos, ezer Forinttl egszen tbbszzezerig terjedhet. Az ilyen mûhelyekben ltalban plyakezdõ fiatalok, illetve nyugdjasok dolgoznak, akik gy kvnjk kiegszteni jvedelmket.
A hres kzi festsû porcelnednyeket is az ehhez hasonl mûhelyekben ksztik vszzadok ta. A technolgia alig vltozott, eltekintve a kigets mdjtl, mely ma mr a sokkal kevsb tûzveszlyes villanykemenckben trtnik.
A Higashi honganji templom fõpapja egy idõ utn visszavonul hivatsbl s a Shseien kertben lvõ pletbe kltzik. Itt l hallig. A kert a 17. szzadban kszlt, a kor stlusban. Tokugava sgun hatalomra jutsa utn rengeteg ehhez hasonl kert plt a hatalmi centrumokat jelentõ templomok s kastlyok kzelben. Tallkozkat, nnepsgeket rendeztek bennk. Ennek megfelelõen a kertek tele vannak hidakkal, apr, rejtett svnyekkel, pihenõkkel. A kertbõl termszetesen nem hinyozhat a teaszertarts plete sem. Japnban szinte minden szabadtri vzben - gy itt, a kertben is - halak nyzsgnek.
Trjnk most vissza a vallshoz. A sintoizmus a mi eredeti vallsunk. E vallsnak nincs szent knyve, szobra, nincs alaptja, eleinte mg plet sem tartozott a szertartsokhoz. A szent helyek jellse mindssze egy ktllel trtnt. Kivlasztottunk egy kis terletet, ktllel krbekertettk, s mris ksz volt a szent hely, melyet mindenki tiszteletben tartott.
Az ilyen helyeken isten helyett inkbb szellemek lakoznak: a hegy szelleme, egy reg f, de akr egy ember is lehet. E szently, vagyis temang vdõszelleme egy rgen lt ember. Az ima elmondsa elõtt a hvek pnzadomnyt dobnak a gyûjtõbe, majd valamilyen mdon felhvjk magukra a hely szellemnek - kamijnak - figyelmt. Erre szolgl a kt kimrt taps, illetve az ilyen helyeken megtallhat kis harang vagy csengõ. Mikor a kami alszik, nincs ereje. Mielõtt elmondjuk kvnsgunk, valahogy fel kell õt bresztennk. Ez a mr emltett mdokon tl akr egy dal elneklsvel, tnccal, sõt, szak ivsval is trtnhet. Amikor teht a kami mozog, nagyobb ereje van - a sintoizmus rm egyszerû valls... A szentlyben lõ szerzetes otthonban a kvncsi ltogatk felprblhatnak nhny kimont, sõt, egy pohr zld tet is kaphatnak. n, Tinval mr ittam igazi japn zldtet s nagyon finomnak talltuk. A kimonk ra a nagyon drga s a megfizethetetlen kztt mozog. Az akcis kimonk "mindssze" hat-nyolcszzezer Forintba kerlnek. A szently nemcsak sajt maga, hanem a kzlekedsi balesetekben megrvult gyerekek szmra is gyûjti az adomnyokat.
A sint szentlyek elõtt gyakran ltunk sznes lmpkat,  melyeken klnbzõ feliratok olvashatak. Ilyen lmpkat azok akaszthatnak a szently falra, akik egy adott mrtkû adomnnyal segtik a szently mûkdst.
|