A japn csszr udvarban nnepi alkalmakkor tet szolgltak fel mr a 8. szzadban. Termeszteni azonban csak a 12. szzadban kezdtk el. A hagyomny szerint az els cserjt Eisai pap, a zen-buddhizmus els japn szektjnak megalaptja hozta Knbl.
A csszri udvarban felszolglt n. imperial tet Uji vros kzelben lev hegyen szreteltk. Az ltetvnyt szles, mly rkokkal vdtk, a sorok kzeit mindennap sepertk. Felgyelk serege gyelt a szretelkre, akiknek naponta kellett frdnik. A munka Eisai tmutatsa szerint folyt. A leveleket a cserjkrl kora hajnalban, a harmat bellta eltt kellett leszedni, majd megpirtani egy paprlapon anlkl, hogy a papr meggyulladt volna. Azaz nagyon gyenge tzn. Vgl bambuszlevelekkel lezrt ednyekbe kellett tenni. Egy-egy nagymret, ngy fllel elltott cserpfazk ktszz fs ksrettel rkezett az udvarba. Ennek a kivteles bnsmdban rszestett tenak kivteles rtke volt mg a 18. szzadban is. Taln nem tnik tlzsnak az, amit Engelbrecht Kmpfer, a Holland Kelet-indiai Trsasg orvosa meslt. Egy alkalommal a Trsasg igazgatjval kihallgatson volt a csszrnl. Amikor felszolgltk a tet, az egyik szolglattev elkelsg a csszt tnyjtva figyelmeztette: gy igya meg, hogy ez a cssze tea egy itsebt r. (Az itseb egy ngyszgletes aranypnz.)
Maga a cssze is rtkes volt. A csszr szvesen tntette ki vele alattvalit, amit azonban a megajndkozott hallakor illett visszaadni. Elfordult, hogy zsoldknt is tescsszt adtak, st az is megesett, hogy egy hadvezr katoni eltt sszetrte uralkodjtl kapott tescsszjt mondvn, hogy csak annak darabjaival tud zsoldot fizetni. Az imperial tet egy, a 18. szzadban maatsubosnak mondott, akkor mr ritkasgszmba men vzcskkban tartottk. gy vltk, benne a tea hatereje megn, st a rgi, romlott tea visszanyeri erejt.
A vkonyfal, zldesfehr, hord formj, szknyak vzk a hagyomny szerint a Tajvan kzelben lv Mauri-sziget agyagbl kszltek. A szigetet az istenek bntetsbl elsllyesztettk. Vz al kerltek az ednyek is, melyekbl sokat hoztak felsznre a bkaemberek. A knai kereskedk megvsroltk tlk, gy jutott bellk Japnba is. A vzkat deformltk a rtapadt kagylk s korallok. Tiszttskor azokat nem kapartk le teljesen, az adta meg hitelessgket, nvelte rtkket. A legnagyobbakat pldul csak a csszrnak volt joga megvenni.
A Knban tanult Eisai sokat tett a tea npszerstsrt. Igaz, praktikus cl is vezette, a tea megszerettetsvel akarta prtfogjt leszoktatni az alkoholrl. A terl rpiratot rt, mely bevezet az egszsg megrzsnek titkba. Az egszsg t szerv (mj, td, szv, lp s vese) mkdsnek sszhangjn alapul. Mindegyik szervnek zlsbeli "kedvence" van.
A mj szerti a savas zt, a td a cspset, a szv s a vese a kesert,a lp az deset.A szervek kzt a szv az uralkod, az zek kzt a keser.Ha tet iszunk, mely keser, a szv megersdik, testnk mentes lesz a betegsgektl. Eisai a knaiakat lltotta pldul: "Kna nagy orszgban sok tet isznak, aminek kvetkeztben nincsenek szvbetegsgek, s a np hossz let. A mi orszgunk tele van bgyadt, sovny emberekkel, s ennek egyszeren az az oka, hogy nem isznak tet."
A japn letben jelents szerepet jtsz, mig is l teaszertarts a knai zen-buddhista tealdozatbl fejldtt ki. A 15-16. szzadban japn teamesterek - Murata Shuko, Sen no Rikyu - tkletestettk eurpai ember szmra nehezen rthet eszttikai lmnny. (A keleti vilgszemllet nem "n" kzpont, az ember a termszet rszeknt tartja szmon sajt magt.)
A nyugati orszgokban elterjedt teaszertarts elnevezs nem fedi pontosan a szoks japn nevt. A "cha-no-yu" sz szerint teavizet jelent, a "chado" pedig a tezs tjt-mdjt. A teaszertartsok kezdetben a nagy kolostorok templomaiban zajlottak, az els teamesterek maguk is szerzetesek voltak.
A legnagyobb elismerst a kyoti Daitoku-ji s a Kyot melletti Myoki-an templom teahzai vvtk ki, ez utbbit lltlag Sen no Rikyu tervei szerint ptettk 1582-ben.
Sen no Rikyu, minden idk legnagyobb teamestere (chain) rtelmezse szerint a teaszertarts az n. wabi s sabi eszttikai elven alapul. A "wabi" kifejezs a remnytelensg s az egyedllt, az elveszettsg rzst jelenti, mely a "tea tjn", a bels nyugalom megtallsban olddik fel. A szpsg az egyszer s termszetes dolgokban rejlik, s a trgyak kivlasztsval, azok sajtos s nem mindennapi felhasznlsval jut kifejezsre. A "sabi" kifejezs jelentse: magnyos, csendes, patins. Mindezek megvalsulnak a teaszertarts folyamn, mely korok szerint kisebb vltozsokon ment t, de lnyege vltozatlan maradt.
A vendgek egy kis kerten t jutottak a teaszobba, vagy az nll teahzba. A kertmvszet sszefggtt a teaszertartssal. Sok teamester foglalkozott kertek tervezsvel is. Sen no Rikyu tervezte pldul a Myoki-an templom kertjt is. A japn kert nem eurpai rtelemben vett virgoskert volt, hanem eszmnyi termszetet brzolt a hegy s vz jelkpvel, virgok nlkl, kvekkel, mohkkal, hidakkal.
A teahz vagy pavilon magnyos, ignytelen kunyh ltszatt keltette. Mintakpe a paraszti lakhz volt, br a gazdagabb kereskedk hzai sem sokban klnbztek tlk. Alacsony, 80x60 cm-es ajtaja mindenkit meghajlsra knyszertett, fggetlenl trsadalmi rangjtl. A hagyomny szerint ez Rikyu teamester tlete volt.
A helyisg nem volt nagyobb, mint amekkora felttlenl szksges volt, krlbell 8 ngyzetmter. A kicsiny ablakok magasan helyezkedtek el, nem nyjtottak kiltst a kertre.
A szobnak sajtos megvilgtst biztostottak, s a valsgosnl nagyobbnak tntettk fel. A padlt 5-6 cm-es gykny (tatami) bortotta, ezen ltek a vendgek. A szertartson sohasem vett rszt sok ember, a teamester ltalban 3-5 vendget hvott meg.
A teaszoba legfontosabb rsze s egyetlen kessge a faliflke (tokonoma) volt, amelybe buddhista kalligrfit, vagy az vszaknak megfelel tjat brzol tekercskpet helyeztek el. Eltte virgtartban virg dszlett. A teaszertartssal kapcsolatosan szletett meg, majd nllan fejldtt tovbb az ikebana. (A virg a buddhizmusban a tanti tisztsg thagyomnyozsnak volt a jelkpe.) A hagyomny szerint Sen no Rikyu elpuszttotta kertjt, mert tudomsra jutott, hogy vendgei hres virgai miatt akarjk megltogatni t. Felindulsban kitpte a kert minden virgt, s az elkpedt vendgek csupn a faliflkben lttak mindssze egy szl krizantmot, de az kpviselte neme minden szpsgt.
A vendgek a szobba lpve, elszr a tekercskpet csodltk meg, majd helyet foglaltak a gyknyen. A padlba mlytett parzstart felett ntttvas stben forrt a vz, a benne elhelyezett vasdarabkktl tvoli vzess hangjra emlkeztetve.
A teamester kis hengeres teaportartbl apr bambuszkanlkval porr rlt zld tet tett a csszbe, majd az stbl fa mertkanllal forr vizet nttt r, s kis bambusz-seprvel felkeverte. Az gy elksztett tet egyenknt nyjtotta t a vendgeknek. Kzben az stben a kifogy vizet egy kermia fazkbl ptolta.
A tet nem illett egyszerre felhajtani. Hrom lass kortyot rt el a szertarts. A tea lvezete a mindennapi letbl val kikapcsolds, bks elmlyls s knnyed trsalgs eszttikai lmnyvel prosult. A teaszertarts kialakulsa idejn Japnban feudlis harcok dltak. Nem csoda teht, hogy a szenvedsekbe belefradt emberek bkessg utni vgya teljeslt a szertartsok folyamn.
Az eszkzkszlet a tezs szellemt tkletesen szolglta, s alkotelemei egyenknt is iparmvszeti rtket kpviselnek. Magas sznvonaluk a megrendel zlsnek s a mvszi kivitelezs pratlan harmnijnak ksznhet.
A teaszertarts legbecsesebb ednye a tescssze (chawan). Az irodalmi, mvszeti, filozfiai tmk mellett napirenden volt a teakermia rtkelse is.
A teamesterek kezdetben rgi, 10-13. szzadi knai csszket hasznltak. Mivel szmuk korltozott volt, j ednyformt kellett keresnik. A koreai fletlen rizsestlka, majd a mintjra kszlt japn kermia tescsszk tkletesen megfeleltek a teaszertarts kvetelmnyeinek. Fontos volt a j anyag (a japnok a kermit nem tekintettk mestersges anyagnak), a kzbe ill forma, a finom tapints fellet. A csszt kt kzre kellett fogni. Ez a mozdulat a szertartsban jelkpes rtelmet kapott: az anyagnak s a melegnek rintse kapcsolatot jelentett a mestersgessel s a termszetessel.
A csszk megformlsban kerltk a szimmetrit s az ismtldst. A tescsszket korongols utn kiss benyomtk, a mzakat szablytalanul csorgattk rjuk. Sokszor nem is fedtk be vele tkletesen a felletet. Igazodtak az vszakokhoz is. Tlen vastagabb fal, bls, sttebb mz csszket hasznltak, nyron pedig laposabb, tlformjakat, vilgos mzzal. A teakermit a mesterek maguk rendeltk meg s vlasztottk ki. gy kzvetlen hatst gyakoroltak a kermiamvszet fejldsre. A teamesterek s a keramikusok egyttmkdsnek emlkt rzi pldul az "oribe" kermia, mely Futura Oribe teamester nevt viseli.
A japn kermiamvessg remekei a kzzel formlt n. raku csszk. (A raku sz rmet jelent.) A Raku csald tagjai ksztettk 14 genercin keresztl, a 16. szzadtl egszen a 20. szzadig. Az elsket mg Sen no Rikyu teamester rendelte meg. Szpsgk "ignytelenl" egyszer formjukban rejlik. Sznk fekete vagy vrs(a kedvenc sznem), ritkbban fehr. Az egyedi darabokat olykor klti nvvel illettk: szi mlyvalevl, Fuji hegy, Oharal asszony...
Az iparmvszet legszebb fmmunki kz tartoznak a dombor dszts ntttvas vzforral stk (chagama). Els pldnyai a 16. szzad msodik felben kszltek.
A japn teaportartk (chaire) kicsiny, 5-10 cm magas, hengeres, vllas kermiaednykk voltak lapos, elefntcsontbl kszlt fedllel. (A teapor szmra az els idkben knai gygyszeres vagy olajtart ednyeket is hasznltak.)
Esetenknt forrztak tealevlbl is tet (sen-cha), ehhez kszltek kintcsves kannk kicsiny csszkkel.
A teaszertarts eszkzkszlett dessgtart dobozok s teltartk egsztettk ki. A tezs eltt gyakran szolgltak fel teleket s dessgeket.
Az ednyeket nagy becsben tartottk, apr mints selyemzacskkba tettk s gy helyeztk egy faliflkben ll bambuszllvnyra. A selyem sznt az ednyek szne szerint vlasztottk meg.
A teakermia minden darabja egyedi volt, nem alakultak ki egyforma trgyakbl eurpai rtelemben vett kszletek. A mi kszleteink a keleti ember szmra haszontalan ismtldsnek tnhettek. Ha pldul a szertarts folyamn kerek stt hasznltak, a vizesedny felttlenl szegletes volt. Fekete mz csszhez pedig nem hasznlhattak feketre lakkozott teadobozt. Mg a virgok kivlasztsnl is krltekintnek kellett lenni. Nem kerlhetett a faliflkbe virgz szilvafa-g, amikor a kertet h bortotta.
A porcelngyrts megindulsval a 17. szzadtl kszltek nagyobb mennyisgben porcelncsszk is, fleg eurpai megrendelsre. Maguk a japnok azonban tovbbra is a teaszertartshoz jobban ill kermit hasznltk.
A japnok szvesen tkeztek s teztak a szabadban. Charlevoix jezsuita pap a 18. szzad kzepn hossz idt tlttt Japnban. Errl knyvet rt, benne hasznos informcikkal a terl is. Egy ti teafz nagyon megtetszhetett neki, mert le is rajzolta, mgpedig pontos mrettel elltva, azokra gondolva, akik hasonlt szeretnnek maguknak csinltatni.
A vasalt ldra emlkeztet szerkezet fbl kszlt, lakkozva volt, ajtaja rzlemezbl. Kt szintre osztottk, a felsben helyeztk el a teafz ednyeket. A jezsuita pap rajzn "L" jelzssel elltott, bell nozott, nagy rzednyt a teavz forralsra hasznltk. A tetejn hrom nyls lthat, mindegyik fedllel. Az elsn keresztl tltttk be az ednybe a hideg vizet. A msodikban egy szenes melegtt helyeztek el, melyen alul s oldalt nylsok voltak, hogy a szn gshez leveg juthasson be. Az edny harmadik nylsn pedig a forr vizet ntttk ki. A hasonl, "M" jelzs kisebb edny a hideg vz trolsra szolglt.
A szerkezet als rszben hrom lakkozott doboz helyezkedett el. Egyikben a tea elksztshez s fogyasztshoz szksges eszkzk kaptak helyet. A msodiknak ketts fala volt, a kls rszben tartottk a szenet s a tzszerszmokat, a bels rszben pedig nhny tescsszt. A harmadik egy hromrszes teldoboz azoknak az teleknek, melyeket a tea mell szolgltak fel.
Gondos rajz kszlt a rz teskannrl is, melynek als, szkebb rsze pontosan illeszkedett az "L" jelzs rzedny nylsba, hogy a meleg vz megakadlyozza tartalmnak kihlst. A tescssze aljra kis csvet helyeztek, amelybe fanyelet illesztettek. A kszletet kiegsztette egy kerek doboz a portea vagy a tealevl szmra, valamint egy adagolkanl s egy kis kever. Ne feledkezznk meg a kznp tejrl sem! Nekik a finom portea helyett megtettk az regebb levelek is, melyeket egy nagy stben forraltak. Az stt befedtk egy arra tkletesen illeszked szrvel, hogy a levelek ne jjjenek fel a felsznre. Ha nem hasznltak szrt, akkor a leveleket egy kis zacskba tettk. Az st reggeltl estig a tzn llt, mindenki, aki megszomjazott, innen mertett. Mellette llt egy hideg vzzel telt edny, hogy ki-ki kedve szerint hthesse az italt. A szegny ember olykor teavzben fzte meg a rizst, amelyet gy rtkesebbnek tartott. A rgi, erejt vesztett tealevelek sem mentek veszendbe. Selymet festettek velk szp gesztenyesznre.